[pic=76_1235509202.jpg][pic=76_1235508404.jpg][pic=76_1235509444.jpg][pic=76_1235509348.jpg]Hoe speel je effectief in op de emoties van de luisteraars? Recent onderzoek stootte het Amerikaanse onderzoeksinstituut Radio Ad Lab op enkele basisingrediënten die impactvolle radiospots onderscheiden van de grijze middelmaat.Als onafhankelijke organisatie voert het Amerikaanse Radio Ad Lab, in opdracht van adverteerders, radioregies en radio-omroepen, onderzoek naar de effecten van radioreclame. [b]Radiospots bezitten net zo goed als televisiespots de kracht om mensen te raken, te ontroeren, te laten glimlachen. [/b]Dat bewees het eerste deel van een tweeledig onderzoek van Radio Ad Lab reeds in 2007. Emotionele impact - hoe minimaal ook - werkt als sluiswachter voor verdere beïnvloeding: iemand die ‘geraakt’ is door een radiospot, staat volgens de onderzoekers gemakkelijker open voor de inhoudelijke boodschap.In het tweede deel van de omvangrijke studie gingen de onderzoekers verder op zoek naar welke do’s en don’ts van belang kunnen zijn bij radiocreatie.[b]DE ‘GLIMLACHSPIER’[/b]In de test werden 160 respondenten aangesloten op speciale meetapparatuur. Seconde per seconde bekeken de wetenschappers hoe de geselecteerde radiospots inwerkten op de emotionele gemoedstoestand. Hooggevoelige sensoren op het gelaat registreerden bij het testpanel haarfijn de kleinste en volledig onbewuste spanningsverschillen op de ‘glimlachspier’. Een piek in de metingen stond gelijk met een positieve emotionele prikkel. Na de test kregen de proefpersonen een vragenlijst voorgeschoteld om na te gaan welke merken ze zich nog herinnerden uit de spots. [b]Deze dubbeltest toonde aan dat de merken uit radiospots met hoge emotionele impact beter bleven hangen. [/b]Door vervolgens de ‘emotiegrafieken’ en het script van de onderzochte spotjes naast elkaar te leggen, ontrafelden de onderzoekers voor een deel welke creatieve elementen deel uitmaken van de best scorende radiospots. Ze trekken vijf belangrijke lessen, die verneem je morgen in deel 2.[b]WAT IS RADIO AD LAB? [/b]Sinds 2001 voert het Amerikaanse Radio Ad Lab onderzoeken om beter te begrijpen ‘hoe radio werkt’. Zo bracht de organisatie onder meer studies uit over de volgende onderwerpen:• Engagement, Emotions, and the Power of Radio: A New Study of How Radio Affects Consumer Emotions • Radio and the Internet: Powerful Complements for Advertisers • Radio’s ROI Advantage • Personal Relevance, Personal Connections.Bron: Radiovisie en http://www.radioadlab.org/engagement2Adv.cfm